قواعد فیلم‌برداری ۳۶۰ درجه به تجربه‌ی برنامه کلیک بی‌بی‌سی

فیلم‌برداری ۳۶۰ درجه

فروردین ۱۳۹۵، برنامه کلیک بی‌بی‌سی اولین برنامه خود را با فیلم‌برداری ۳۶۰ درجه ضبط کرد. بخش‌هایی از آن برنامه را اینجا و کل آن را اینجا می‌توانید ببینید.

استیون بکت،‌ تهیه‌کننده برنامه، در مطلبی از تجربه‌هایش در فیلم‌برداری ۳۶۰ گفته است که ترجمه آزاد آن را در زیر می‌خوانید. لینک مطلب اصلی را هم اینجا پیدا می‌کنید.

آقای بکت گفته است که بیش از نیم میلیون نفر نسخه ۳۶۰ درجه برنامه را تماشا کرده‌اند. آقای بکت نگاهی انداخته است به تجهیزات و راه و روش فیلم‌برداری ۳۶۰ درجه:

قواعد ۳۶۰ درجه

هنوز قاعده مشخص وجود ندارد! اصول روایت با فیلم‌برداری ۳۶۰ درجه هنوز در حال کشف است و هنوز درست معلوم نیست که چه‌کارهایی جواب می‌دهد و کدام‌ها جواب نمی‌دهد.

نه تنها ما تهیه‌کننده‌ها نمی‌دانیم که چه چیزی جواب می‌دهد که مخاطبان هم هنوز نمی‌دانند که باید چه انتظاری از ما داشته باشند. برای بسیاری از مردم دیدن آنچه شما ساخته‌اید یک تجربه دست اول است.

در پایین به نکاتی اشاره کرده‌ام که من موقع فیلم‌برداری ۳۶۰ درجه در نظر می‌گیرم:

سه پایه را کجا بگذاریم

  • اگر شک دارید سه‌پایه را بگذارید درست در وسط صحنه
  • هر زاویه‌ای مهم است – اگر قرار باشد که مخاطب فقط یک سوم این کره‌ی ۳۶۰ درجه را ببیند دیگر چه دلیلی دارد که بخواهید با ابزار ۳۶۰ درجه فیلم‌برداری کنید؟ سعی کنید مکان‌هایی را پیدا کنید که بی‌همتا و منحصر به فرد، غیرقابل دسترس و غیرمعمول باشند. قرار نیست به هر سمت که نگاه می‌کنید اتفاقی در جریان باشد، اما به هر حال باید دلیلی وجود داشته باشد که بخواهید به آن سمت نگاه کنید.
  • مردم همیشه از دیدن آدم‌ها به وجد می‌آیند – آیا مکانی هست که فکر کنید اگر دوربین را آنجا بکارید کمک می‌کند تا مخاطب‌تان به مردم نزدیک‌تر شود؟
  • وقتی وارد مکانی می‌شوید ببنید که خودتان اگر تنها بودید دوست داشتید به کجا قسمت آن محل می‌رفتید و دوست داشتید کجا می‌ایستادید و به چه نگاه می‌کردید. آن جاهایی که به لحاظ موانع فیزیکی نمی‌توانستید بروید، اما دوست داشتید بروید و از آنجا همه جا را ببینید، کجاها هستند؟ آیا راهی هست که دوربین را آنجا بکارید؟
  • حرکت دادن دوربین – سعی کنید تا جایی که می‌شود دوربین را آهسته حرکت دهید که مخاطب سرگیجه نگیرد. ما در برنامه کلیک ۳۶۰ درجه در بعضی از شات‌ها دوربین را آرام حرکت دادیم تا مخاطب بهتر بتواند با فضا ارتباط برقرار کند.

مصاحبه‌ها

  • سعی کنید که سوژه را به دوربین نزدیک کنید – اما نه آن‌قدر نزدیک که مخاطب فکر کند وارد حریم خصوصی مصاحبه‌شونده‌ها شده است.
  • به مجری و افرادی که با آنها مصاحبه می‌کنید بگویید که تصور کنند دوربین یک شخص است و مثل کسی به دوربین نگاه کنند که انگار او هم ایستاده و دارد به گفت‌وگوی آن دو نفر گوش می‌دهد. مثلا بد نیست که گاهی یک نیم‌نگاهی هم به دوربین بیندازند.
  • دوربین باید همسطح چشم‌های مصاحبه شونده باشد،‌ اگر دوربین خیلی پایین کاشته شود مثل این است که مصاحبه شونده دارد به پایین نگاه می‌کند.

کات‌ها و cutaways

  • دیزالو به مشکی این روزها در فیلم‌برداری ۳۶۰ درجه بسیار محبوب است – خیلی ساده انجام می‌شود و مخاطب می‌فهمد که منظور از این کار چیست و خب البته این تنها یکی از جلوه‌های تصویری ممکن است.
  • در فیلمبرداری ۳۶۰ درجه ما از قاعده کراس‌فید کردن به کات‌اوی‌ها استفاده کردیم. اما نمونه‌های بسیار خوب دیگری هم دیده‌ام که یک‌ضرب به کات‌اوی‌ها می‌روند. هنوز خیلی زود است که ببینیم کدام بهتر جواب می‌دهد. برای همین، تا می‌شود شما هم جورهای مختلف‌اش را امتحان کنید.
  • اگر وقت دارید، نگاهی به برنامه کلیک ۳۶۰ درجه درباره مرکز تحقیقات سرن بیندازید. نمونه خوبی است که نشان می‌دهد چه‌طور فیلم، تصویر و متن درهم‌آمیخته‌ می‌شود و به محیط رنگ و لعاب می‌دهد و جزییات و اطلاعات بیشتر در میان می‌گذارد. البته یادتان باشد که مخاطب ممکن است همه نوشته‌ها را نبیند. برای همین می‌توانید نوشته‌ها را در زوایای مختلف تکرار کنید یا برای مخاطب‌تان چند مسیر در نظر بگیرید.

تیم فیلم‌برداری

  • آیا تیم فیلم‌برداری باید در خود فیلم حضور داشته باشند یا نداشته باشند؟ این به نظر من به ترجیح شما و نوع صحنه بستگی دارد. در مورد کلیک ۳۶۰ درجه من ترجیح دادم که تیم در فیلم حضور داشته باشند، این طوری برای مخاطب جالب بود که ببیند پشت صحنه چه می‌گذرد و این را القا می‌کرد که مخاطب فیلمی زنده و اوریژیال می‌بیند.
  • در مقابل، دیدن تیم فیلم‌برداری ممکن است در بعضی مواقع کمتر صمیمی به نظر بیاید.

جریان فیلم

  • مخاطب را خفه نکنید – شما مخاطب را مجبور می‌کنید که علاوه بر شنیدن، دیدن و فهمیدنی که در حال دیدن فیلم‌های عادی انجام می‌دهد یک کار مضاعف هم انجام دهد و آن این است که توجه‌اش را به جاهایی که خودش دوست دارد در فیلم معطوف کند.
  • زیادی تند نروید – در کلیک ۳۶۰ درجه اسپنسر (مجری) سعی می‌کرد بیشتر با شیوه رادیو مجری‌گری کند که کلمه‌ها را آرام‌تر و محاوره‌ای‌تر ادا می‌کنند. روی این لینک کلیک کنید تا ببینید اسپنسر در این مورد چه می‌گوید.
  • مخاطبان برای اخت شدن با یک سکانس تازه زمان می‌خواهند. هر بار که فیلم را از صحنه‌ای به صحنه‌ای دیگر کات می‌کنید، مخاطبان چند لحظه‌ای سردرگم می‌شوند که کجا فرود آمده‌اند. به آنها ده تا بیست ثانیه زمان دهید که بفهمند کجا هستند و بعد اتفاقی را که قرار است رخ دهد، نشان دهید.
  • به مخاطبان از قبل نشان دهید که قرار است از صحنه‌ای به صحنه‌ای دیگر برده شوند که غافلگیر نشوند.
  • حال مخاطب را آشوب نکنید – مخاطب نباید این احساس بهش دست بدهد که کاش به نقطه‌ای از فیلم نگاه نکرده بود.

صدا

  • بیش از جریان فیلم – صدا و صدای فضای پیرامونی می‌تواند مخاطب را در فیلم غرق کند.
  • صدای پیرامونی را در همان زمانی که فیلم‌برداری می‌کنید ضبط کنید. کات‌هایی که با توجه به صدا انجام می‌شود می‌تواند مخاطب را آماده کند که منتظر چه چیزی باشد.
  • برای فیلم موسیقی‌ای انتخاب کنید که صدای پیرامونی را خفه نکند یا پس نزند.
  • اگر با سیستم‌های صدای binaural کار نمی‌کنید به همان صدای مونو اکتفا کنید.

تجهیزات و نرم‌افزار

فیلم‌برداری

  • Freedom 360 rig with 6 x GoPro HERO 4 Blacks – این یکی از معدود امکانات موجود برای فیلم‌بردای ۳۶۰ درجه با کیفیت ۴k است.
  • Ricoh Theta S – کار با آن خیلی ساده است و کم پیش می‌آید که در بخیه زدن راش‌ها به مشکلی بربخورید اما فقط با کیفیت HD فیلم‌برداری ۳۶۰ درجه می‌کند. ما برای فضاهای داخلی بسته از آن استفاده کردیم. مثلا برای داخل هلی‌کوپتر در آن فیلمِ یخچال‌های طبیعی که به نظرمان GoPro جواب نمی‌داد.
  • سه‌پایه‌ها و بوم صدا – از این ابزار برای شات‌های ساکن و وقتی استفاده کردیم که برای القای حس حرکت دوربین روی دست بود. همچنین از یک کله سه‌پایه ۴۵ درجه‌ای استفاده کردیم که بتوانیم GoPro rig را با آن بچرخانیم. با این کار می‌توانید برای مثال خط‌های به‌هم‌دوختن (بخیه کردن – stitching) تصاویر را عمودی بگذارید که در نهایت در مراحل پس از فیلم‌برداری کار شما را آسان خواهد کرد.
  • ضبط صدا – بیشتر از همه از TASCAM DR-70D استفاده کردیم که چهار کانال ضبط صدا دارد.

تدوین و مراحل پس از فیلم‌برداری

  • Kolor Autopano برای بخیه زدن راش‌های GoPro – ابزاری خوب برای این که آدم راحت‌تر بتواند از سر و ته یک فرآیند پیچیده سردربیاورد. اگر با آن کمی سر و کله بزنید کلی ابزار جوراجور در اختیارتان می‌گذارد.
  • After Effects – برای این که بتوانید تصاویر مختلف را دستی ادیت و ویرایش کنید و مشکلات بخیه زدن را حل کنید.
  • SkyBox plugin for After Effects یا Premiere Pro – برای تغییر جهت راش‌ها و همچنین برای تهیه تیتراژ فیلم و چسباندن متن روی فیلم.
  • Blender (رایگان) – برای ثابت‌سازی راش‌های Ricoh Theta S که البته باید افزونه panaroma-Tracker را هم به آن اضافه کنید. البته کار را خیلی آهسته انجام می‌دهد.

سر اسپنسر در شات اصلی مخدوش شده بود، اما بعد در نرم‌افزار After Effects درست شد.

 

تدوین و میکس صدا

Adobe Premiere- تا زمانی که کامپیوتر و نرم‌افزارهایتان بتوانند از پس ویدئوی ۴K برآیند، هر نرم‌افزاری از عهده کار برمی‌آید. ما از Premiere استفاده کردیم چون از افزونه‌های فیلم‌برداری ۳۶۰ درجه بهتر پشتیبانی می‌کرد. توصیه ما این است که از جلوه “Offset” که در Premiere موجود است، استفاده کنید تا سریع بتوانید حهت ویدئوی ۳۶۰ درجه‌تان را افقی تغییر دهید.

    Kolor Eyes plugin (رایگان) – اجازه می‌دهد که بتوانید روی همان پنجره تایم‌لاین در Premiere راش‌های ۳۶۰ درجه‌ای را ببینید بدون‌ این که به رِندِر کردن نیازی داشته باشید.

آینده فیلم‌برداری ۳۶۰ درجه

ابزار فیلم‌برداری ۳۶۰ درجه هنوز عالی نیست. اما کار را راه می‌اندازد چنانکه ما با منابع و وقتی که داشتیم (یک هفته) توانستیم یکی از برنامه‌های کلیک را به صورت ۳۶۰ درجه فیلم‌برداری و تدوین کنیم.

از تجریبات‌تان به من بگویید این ایمیل من در بی‌بی‌سی است:

stephen.beckett@bbc.co.uk

این هم آدرس توئیتر من است:

@StephenBeckett

ترجمه آزاد از این منبع.

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *